جستجو برای:
سبد خرید 0
  • هیئت علمی
  • مقاله ها
  • thumbnail imageکیان تی وی
  • راهنماداغ
  • دوره های آموزشیحراج
    • مهندسی نقشه برداری
    • مهندسی معماری
    • مهندسی عمران
    • مهندسی برق
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • 09124901926
  • info@kiyantaraz.ir
  • درباره ما
  • مقالات
  • مدرسان
  • لیست علاقه مندی ها
0
دفتر علمی پژوهشی کیان تراز
  • هیئت علمی
  • مقاله ها
  • thumbnail imageکیان تی وی
  • راهنماداغ
  • دوره های آموزشیحراج
    • مهندسی نقشه برداری
    • مهندسی معماری
    • مهندسی عمران
    • مهندسی برق
  • تماس با ما
  • درباره ما
حساب کاربری
0

وبلاگ

دفتر علمی پژوهشی کیان ترازمقالاتمهندسی نقشه برداریمصاحبه جناب مهندس صالح‌آبادی با دفتر علمی‌پژوهشی کیان‌تراز-قسمت دوم

مصاحبه جناب مهندس صالح‌آبادی با دفتر علمی‌پژوهشی کیان‌تراز-قسمت دوم

4 بهمن 1399
ارسال شده توسط تیم پشتیبانی
مهندسی نقشه برداری

مصاحبه با جناب مهندس صالح آبادی قسمت دوم مصاحبه:

دفتر علمی پژوهشی کیان تراز:

مهندس در حال حاضر جوی حاکم شده است مبنی بر تفاوت نظام مهندسی برای دوره های پیوسته و ناپیوسته رشته نقشه برداری . اگر امکانش هست توضیحی در این باره بفرمایید

جناب مهندس صالح آبادی:

در مورد نظام مهندسی یک اشتباهی پیش آمده که می توان به دانشکده ها خرده گرفت که برای این دوره ناپیوسته بوجود آورده اند، مانند سازمان جغرافیایی، سازمان نقشه برداری و دانشگاه آزاد که یک مقدار کم لطفی کردند و فقط دنبال این بودند که دانشجو به جامعه تحویل دهد به بعد از آن فکر نکردند.
هیئت مدیره جامعه نقشه برداری هفت نفر هستند، دو نفر از آنها بازرس‌اند که من خود یکی از بازرس ها هستم. رئیس این جامعه جناب آقای مهندس مومنی هستند که الآن نائب رئیس نظام مهندسی‌اند.
من با ایشون صحبت کردم ایشون می‌گفتند برخی از دوستان به ما مراجعه می‌کردند و می پرسیدند
چرا به رشته ی ما می گویید مهندسی نقشه برداری و به برخی دیگر عمران نقشه برداری؟
ایشون بررسی کردند و مشاهده کردند یکی از مباحث فیزیک در سیلابس درسی کاردانی به کارشناسی نبوده است
.

بر همین اساس مهندسی به تکنولوژی تغییر یافته است.
لذا عده ای اعتراض کردند و قرار بر این شد که از دانشگاهی که مدرک گرفته بودند درخواست کنند تا رسما به نظام مهندسی اعلام کنند که این عده مهندس نقشه بردار هستند، اگرچه یک مبحث فیزیک را نگذرانده اند اما درس های جانبی ای را گذرانده اند که آن را جبران میکند.

هیچ یک از دانشگاه ها پاسخ مثبت ندادند و به ناچار شما جزو تکنولوژی به حساب آمدید.مهندسی تکنولوژی نقشه برداری جزء مهندسی های مرتبط با نظام مهندسی است.یعنی اگر کد نظام مهندسی با ۰۱۰ شروع میشود.
برای این عده از
۰۱۱ شروع میشود یعنی مرتبط هستند اما اصلی نیستند. ولی من معتقدم در آینده این موضوع حل می شود. دوستان باید در نظام مهندسی حضور پیدا کنند و به حدی برسند که حق رأی داشته باشند.اگر این جمعیت زیاد شود مطمئن باشید این ضعف برطرف خواهد شد.

دفترپژوهشی علمی کیان تراز:

آیا اگر دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد هریک از رشته های نقشه برداری را ادامه دهند، به مشکل برمیخورند؟

جناب مهندس صالح آبادی: اگر به رشته ای دیگر از نقشه برداری بروند، بله با مشکلاتی مواجه میشوند، یعنی اگر کسی نقشه برداری یا ژئودزی را گذرانده است و در مقطع کاردانی هم نقشه برداری یا ژئودزی خوانده باشد به مشکلی برنمیخورد، ولی اگر نقشه بردار باشد و بعد رشته ی دیگری مانند جی ای اس یا فتوگرامتری را انتخاب کند در اینصورت در نظام مهندسی به مشکل میخورد.

قبلا نظام مهندسی شامل پنج رشته ی عمران، معماری، مکانیک، برق و قدرت بود. و رشته نقشه برداری و شهرسازی را شامل نمی شد. زمانی که نقشه برداری جز نظام مهندسی نبود، ما نقشه برداران را تحویل نمی گرفتند. ما زیر شاخه ی معماری بودیم ، آن هم در قسمت برنامه ریزی شهری؛ یعنی باز خود معماری هم نبودیم. اما با تلاش های فروان الآن جز رشته های اصلی هستیم.
دوستان ما هم باید بسیار تلاش کنند و با ازدیاد جمعیت به سران نظام مهندسی و وزیر مسکن و وزارت علوم… نامه نگاری کرده و اعاده ی حق کنند و رشته ی خود را به آنها معرفی کنند.
و جویا شوند چرا برای مهندسی تبعیض قائل می شوند در حالی که همان سیلابس دروس را می گذرانند
ولی ارج و قرب مهندسی به آن ها داده نمی شود
. اگر اعتراض کرده و پیگیر باشند، ان‌شاالله به نتیجه خواهند رسید

دفتر علمی پژوهشی کیان تراز:

مهندس شما تجارب بسیاری دارید و حتما پروژه های زیادی انجام دادید، اگر امکانش هست یک خاطره از دوران فعالیت های خود را در رشته ی نقشه برداری برای ما تعریف کنید.

جناب مهندس صالح آبادی:

شما می دانید یک دوره ای به نام کارآموزی یا کارورزی وجود دارد که زمان ما اردو نام داشت.
به یاد دارم یک دوره ی اردو برگزار شد که با دوستان آقای مهندس خاکبازان و آقای مهندس جزیرئیان شرکت کردیم. درس نجوم داشتیم.
نجوم درس بسیار شیرینی است متاسفانه تلاقی داشت با برنامه جی پی اس و با روی کار آمدن جی پی اس ، نجوم اهمیت خودش را از دست داد به‌دلیل شرایط خاص جوی و کار سخت شبانه، جی پی اس جایگزین شد و نجوم به درس تئوری تبدیل شد؛ بعضی از دانشگاه ها اصلا تدریس نمی کنند.

ما در دانشگاه خواجه نصیر در میدان ونک، سر خیابان میرداماد، روبروی ساختمان اسکان، بالای پشت بامی، نجوم کار می‌کردیم.
به خاطر دارم جناب آقای سمساری به ما نجوم تدریس می کردند و (آن زمان ایشون جزء معدود اساتیدی بودند که نجوم تدریس می کردند) ایشون به ما گفتند برای اینکه آزیموت بخوانیم باید یک چراغ روشن رفرنس روی کوه پیدا کنیم
و از طریق آن چراغ به یک دکل در همان جا نشانه روی کنیم و جهت را بدست آوریم
.
ما باید ستاره ی قطبی را پیدا می‌کردیم و به یک دکل زاویه می‌خواندیم و آن زاویه آزیموت می شد.

یک نفر دکل، یک نفر چراغ خطر پلیس را انتخاب کرده بود.
یک نفر هم در توچال چراغی پیدا کرده بود. به ستاره قطبی می خواند و به چراغ صفر صفر می‌کرد او اینکار را بارها تکرار می‌کرد.
یک بار ستاره قطبی را خواند و زمانی که میخواست به چراغ صفر کند، چراغ را ندید.

گشت بدنبال چراغ و آن را نیافت و چراغ خاموش بود. بعد از دقایقی چراغ روشن شد و او زاویه را خواند. برای کوپل بعدی باز چراغ را خاموش شد، کمی صبر کرد و دوباره چراغ روشن شد. به همین صورت ادامه می داد.
بعدا متوجه شدیم که این چراغ، چراغ سرویس بهداشتی یک رستوران بوده و با رفت و آمد مردم این چراغ روشن و خاموش می شد. و باعث میشد دوست ما این جهت را گم کند.

دفترعلمی پژوهشی کیان تراز:

جناب مهندس بسیار ممنون بابت زمانی که در اختیار دفتر کیان تراز قرار دادید، اگر صحبتی هست بفرمایید.

جناب مهندس صالح آبادی:

اولا من از شما و دوستانتون تشکر میکنم بخاطر این مصاحبه و تشکیل چنین مجموعه‌ای . ان‌شاالله که در کارها موفق باشید و آرزوی توفیق دارم.
من به هر نحوی که بتوانم به صورت معنوی حتما کمک میکنم، ولی میخواهم به دوستان بگویم از رشته ی خود ناراحت و پشیمان نباشند. از رشته ی نقشه برداری تبلیغ کاذب نمی‌کنم ولی با هر یک از دوستان که الآن در کشور هستند و کسانی که بیرون از کشور مشغولند صحبت کردم به این نتیجه رسیده ام که نقشه برداری جزو رشته های تاپ دنیا است.

باور بفرمایید کشور ما به نقشه بردار نیاز دارد و رشته ی نقشه برداری به اشباع نرسیده است. شاید مهندس سلیم آبادی به یاد داشته باشند در دانشگاه انقلاب بنده هم مدیر گروه نقشه برداری هستم و هم مدیر گروه ساختمان؛ نمیخواهم از خود تعریف کنم.
با اینکه ما فکر می کردیم زیرمجموعه ساختمان شویم چون نقشه برداری معمولا زیرمجموعه ی عمران قرار داشته است، ولی اینطور نشد و به نحوی آن ها زیر مجموعه ی ما هستند.

نکته اینجاست:

که آنقدر به من توصیه و پیشنهاد می‌کردند. برای تدریس رشته ی عمران که برای تدریس رشته نقشه برداری نمی‌کردند.
چون واقعا ما کسی برای نقشه برداری نداریم
.
اگر می بینید کار نیست بدلیل ضعف پروژه های عمرانی است، یعنی پروژه های عمرانی در کشور دیگر به آن صورت بوجود نیامده است. خود کشور سد به پروژه‌های عمرانی نمیدهد زیرا بقدری سد ساختیم که الآن باید مقداری استراحت کنیم.

اما اگر این پروژه های عمرانی راه بیوفتد ان‌شاالله به اولین کسی که رجوع میشود نقشه بردار است.

نکته ی بعدی این است که اگر شما در تهران نشسته اید که کار به دنبال شما بیاید، اشتباه می‌کنید.
چون رشته ی نقشه برداری نیاز دارد شما بیرون از مرکز بروید( منظور از مرکز تهران نیست ، منظور این است که در دفتر کار نیست و اینگونه شما یک کارمند معمولی می شوید) اگر شما به بیرون از مرکز بروید کسی می تواند کار شما را انجام دهد. الآن نظام مهندسی برای کسی است که از دفتر خارج شود و وارد تفکیک اراضی و کاداستر و… شود و درآمدزایی کند.

لذا مطمئن باشید رشته ی نقشه برداری، رشته ی بسیار خوبی است و بازارکار برای نقشه بردار است و به اشباع نرسیده است.
نکته ی آخر این است من یک دانشجو در دانشگاه آزاد دارم که پدر ایشون شرکت نقشه برداری دارند.
علی رغم میل پدر و توصیه دوستان رشته ی عمران را انتخاب کرد. من از او پرسیدم چطور است که هنوز مشغول تحصیل است و دکترا را در این مدت نگرفته است.او گفت تازه در حال گرفتن لیسانس نقشه برداری است.

از او پرسیدم چرا رشته ی نقشه برداری را انتخاب کردی؟

گفت تا فوق لیسانس عمران رفته و متوجه حرف های پدر و اشتباه خود شده است .و به رشته ی نقشه برداری بازگشته است تا لیسانس نقشه برداری بگیرد و در شرکت پدرش مشغول به کار شود.

دفتر علمی پژوهشی کیان تراز:

تشکر ویژه دارم از خدمتتون. شما از اساتید برجسته ی دانشگاه‌ها و جزء هیئت علمی کیان تراز هستید، بسیار سپاسگزارم از اینکه زمان خود را در اختیار دفتر پژوهشی علمی کیان تراز قرار دادید.

قبلی دروس مهم در رشته مهندسی نقشه برداری
بعدی آشنایی سطحی با کلیات و زیر شاخه های رشته نقشه برداری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

جستجو برای:
پشتیبانی
دسته‌ها
  • انرژی خورشیدی
  • تلویزیون اینترنتی
  • مهندسی برق
  • مهندسی معماری
  • مهندسی نقشه برداری
برچسب‌ها
GIS GPS آجرکاری آموزش رایگان دوربین های نقشه برداری آموزش نقشه برداری آیینه کاری اتوکد اجزای آبگرمکن خورشیدی انرژی انرژی خورشیدی انواع توتال استیشن ایونیک باد توتال استیشن توربین جعبه توتال استیشن خورشید دفتر مهندسی دوربین دوربین های نقشه برداری دوریک سبک معماری سبک های معماری سنجش از دور صفحه کلید فتوگرامتری لایکا معمار معماری معماری ایران قدیم معماری باروک معماری سنتی مهندسی نقشه برداری نمای بیرونی هشتی ورودی ژئودزی کارتوگرافی کارگاه کرنتین کلاسیک کیان تراز کیان تی وی گود برداری گچ بری
  • محبوب
  • جدید
  • دیدگاه ها
نماد اعتماد الکترونیکی
اطلاعات تماس
  • تهران، خیابان پیروزی، پلاک 660
  • 09124901926
  • 02133783846
دسترسی سریع
  • خانه
  • دوره ها
  • مقالات
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • راهنمای خرید
خبرنامه

© حق چاپ و تکثیر تمامی مطالب سایت برای دفتر علمی پژوهشی کیان ترازمحفوظ می باشد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://kiyantaraz.ir/?p=2122
ورود به سیستم ×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
ادامه دهید
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:30)
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
  • دسته بندی دوره ها
  • دوره های من
  • جستجو

دسته بندی دوره ها

مهندسی برق

[1 دوره]

مهندسی عمران

[9 دوره]

مهندسی معماری

[7 دوره]

مهندسی نقشه برداری

[9 دوره]

دوره های من

برای مشاهده خریدهای خود باید وارد حساب کاربری خود شوید

جستجو

مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.